Proširenje eksproprijacije
Inicijalni akt za pokretanje postupka eksproprijacije predstavlja predlog za eksproprijaciju koji ovlašćeni predlagači podnose Organu uprave, a nakon proglašenja javnog interesa za eksproprijaciju nepokretnosti od strane Vlade Republike Srbije. Krug predlagača eksproprijacije definisan je Zakonom o eksproprijaciji i u isti isključivo spadaju Republika Srbija, autonomna pokrajina, Opštine, Gradovi, javna preduzeća, fondovi i privredna društva osnovana od strane ovih subjekta.
U određenim praktičnim situacijama, dolazi do eksproprijacije dela nepokretnosti, dok preostali deo ostaje u privatnoj svojini vlasnika. Delimična eksproprijacija može dovesti do toga da vlasniku ostane samo neznatni deo nepokretnosti, na kojoj je otežana egzistencija sopstvenika ili na strani sopstvenika nema ekonomskog interesa za dalje korišćenje preostalog dela nepokretnosti, te upravo iz tog razloga Zakon o eksproprijaciji ovakvu situaciju uređuje.
Sopstvenik nepokretnosti može istaći zahtev za eksproprijacijom preostalog dela nepokretnosti pred Organom uprave, koji je dužan da sopstvenika pouči o pravu na isticanje ovog zahteva i da odluku po ovom zahtevu donese u formi Rešenja.
Ono što treba napomenuti u konkretnom slučaju jeste da se pojam ,,preostali deo nepokretnosti“ tumači u širem smislu te reči, te da se ne odnosi isključivo na preostali deo nepokretnosti već i na drugu nepokretnost u svojini sopstvenika, što je ustanovljena praksa od strane Upravnog suda.
Isticanje zahteva za eksproprijaciju preostalog dela nepokretnosti ograničeno je prekluzivnim rokom od dve godine koji se počinje računati od dana završetka radova na infrastrukturnom objektu zbog kojeg je eksproprijacija vršena.